Cumartesi, Temmuz 12, 2008

Gitar çalışırken yaptığım hatalar

Sol elimi sakatlayıp uzun süre ara vermiştim gitara. Yaklaşık bir ay önce tekrar başladım ve tekniğimi yeniden gözden geçirerek daha bilinçli çalışmaya başladım. Gerçi işten güçten fazla çalışamıyorum ama...

Hatalarımın benzer hataları yapanlara ve yeni başlayan arkadaşlara örnek olabileceğini düşünüyorum.

Önce hatalarımı sıralayayım;

- İlk hatamın gereğinden fazla güç uygulamak olduğunu farkettim.

- İkinci hatamın metronomu hızlandırmaya çalışırken o anki kapasitemin üzerinde hızlarda çalmaya çalışmak olduğunu farkettim. Özellikle metromonla çalışırken bir süre sonra çalış kalitesi değil, metromonun üzerinde yazan rakam önemli oluyor. Ayrıca; örneğin solo partisyonunu çalışırken elimin alışık olduğu kısımlarda biraz hızlanma, zor kısımlarda biraz yavaşlama olduğunu farkettim.

- Üçüncü hatam oturma pozisyonumun kolumda ve bileğimde fazla gerilmeye neden olmasıydı.

- Dördüncü hatam tonu isteğim sertlikte olsa da klayvesi rahat olmayan bir gitarla çalışmaktı.

Bu hataları düzeltmek için şöyle yöntemler kullandım;

Aslında bunlar temel bilgiler, yeni hiç birşey yok, ama bazen gözardı ediyoruz.

- Yıllardır çalmadığım için parmak uçlarımda nasır kalmamıştı ve tellere fazla güç uygulayamıyordum. Bu yanlışlarımdan birini düzeltmeme yardımcı oldu; tele gereğinden fazla güç uygulamadan çalmaya çalıştım. Çok yavaş egzersizlerle kas belleğimi en az güç uygulayıp doğru sesi alacak şekilde geliştirmeye çalışıyorum. Şimdi parmak uclarımdaki deri kalınlaşması çok az, çok çalışsam bile aşırı sertleşmiyor.

- Hız problemlerini çözmek için, ilk önce metronomsuz olarak çalışıyorum, ve reaksiyonu yavaş basamaktan yürütüyorum. Yani bir partisyonun yavaş çaldığım yerine göre hızımı ayarlıyorum. Partisyonun bazı yerlerini ayırıp çalışıyorum, adım adım diğerler kısımlara bağlıyorum.

- Normalde çalmadığım, hiç bilmediğim akorlar öğrendim. Örneğin, jazz'da sıkca kullanılan 7'li akorların bazılarını öğrendim. Bunları ilk defa çalmaya çalışırken duruşumu düzeltmek zorunda kalıyorum. Yıllardır çaldığım akorları, dizileri çalarken duruşuma fazla dikkat etmeden çalabiliyorum ama yeni bir akor yada tuhaf yürüyüşlü bir dizi özen istiyor. İşte bu özeni her ne çalarsam çalayım göstermeye başladım. Yeni akorlar öğrenirken kas belleğimin yanlış gelişmemesi için her defasında aynı şekilde basmaya ve fazla güç uygulamamaya çalışıyorum. Eskiden bildiklerimi ise çok yavaş bir şekilde çalıp nerede fazla güç uyguluyorum belirlemeye ve düzeltmeye çalışıyorum.

- Klavyesi rahat bir gitar aldım, E bemol akortladım ve telleri de çarpma yapmayacak en düşük konuma getirdim. Hammer-on, pull-off ve sweeplerde ve tremololarda alıştığım performansı göstermiyor, ama ellerim biraz daha alıştığında telleri aşamalı olarak yükseltmeyi planlıyorum.

- Metronomu düzeltmek için bir partisyonu önce; 10 dakika kadar her vuruş bir nota -örneğin- 180 bpm çalışıyorum, sonra 10 dakika her vuruş iki nota 90 bpm, sonra çeyrek notalarla 45 bpm'de uzun süre çalışıyorum. Arada bir metromonu durdurup yeniden başlatıyor ve vuruşları hatasız yakalayabildiğimi duyduktan sonra 8'li notalara geçip, bu kez metromonu 45, 50, 60, 70 şeklinde hızlandırmaya çalışıyorum (Bu forumda HititGunesi yazmıştı daha önce bunu).

Bu çalışmayı yaparaken uyguladığım başka birşey var, eğer yanlış birşeyse düzeltin; ilk başta bastığım her notayı görerek bir sonraki basamağı planlayarak basıyorum, çaldığımı çok iyi dinliyorum. Çalışım akıcı bir hale geldikten sonra sanki başka biri çalıyormuş gibi kendimi dinlemeye çalışıyorum. Yani basacağım yerleri hiç düşünmeden bir sonraki notanın sesini düşünmeden... Bir süre sonra çaldığım dizi içinde kalıplar (paternler) oluşmaya başlıyor. Sanki çaldığım parçadan loop almışım, defalarca dinliyormuşum gibi. Bu aşamada ara sıra kendime gelip duruşumu, tellere uyguladığım gücü kontrol ediyorum. Kollarımda, sırtımda gereksiz bir gerilme var mı diye kontrol ediyorum. Eğer varsa en başa dönüp daha yavaş bir tempo ile daha kontrollü olarak yeniden başlıyorum.

Asla uykusuzken, yorgunken, kafam başka şeylerle meşgülken çalışmıyorum. Çalışırken, örneğin MSN'den biri ile yazışmıyorum, çünkü karşıdan yanıt beklerken farkında olmadan dikkatim sürekli mönitöre kayıyor. Kendimi dış dünyadan ne kadar soyutlarsam o kadar verimli bir çalışma oluyor. Şu günlerde verimli bir çalışma yapacak fırsatı fazlaca bulamasam da bu yöntemler ile iyi bir gelişme kaydedilebileceğini düşünüyorum.

Enstrüman konusunda tecrübeli arkadaşların yazdıklarım hakkında yorumlarını ve eleştirilerini duymak isterim.

(
Bu yazıyı 6 Tem 2008 tarihinde muziktek.net forumuna yazmıştım.)

1 yorum:

sebnem dedi ki...

Gerçekten çok yararlı içerikler üretiyorsunuz, kendi yapmış olduğum bi kaç hatayı buldum ve çözümlemeleri için çalışmaya başladım. Ayrıca; https://www.erturgutsanatmerkezi.com/gitar-calarken-yapilan-hatalar-ve-cozumleri/ linke tıklayarak bi kaç hatanızı daha farkedebilirsiniz benim için bu site ve linkteki site çok yararlı olmuştu.